D8 odpočívka Dušníky vyjádření

I. Úvod

Předmětem posuzování vlivů podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, v platném znění (dále jen „zákon EIA“) je záměr „D8 odpočívka Dušníky“.

Podatel tímto podle § 8 odst. 3 zákona EIA v zákonem stanovené lhůtě 30 dnů, počítané ode dne zveřejnění informace o dokumentaci na úřední desce krajského úřadu, tj. do 10. 1. 2024, podává ke zveřejněné dokumentaci následující vyjádření.

V souladu s ustanovením § 1 odst. 3 zákona EIA podatel požaduje co nejpodrobnější informace a co nejdetailnější a komplexní posouzení předpokládaných vlivů tohoto záměru na životní prostředí.

II. Připomínky k textu dokumentace

1.

Nedostatky hlukové studie

Hluková studie vykazuje zásadní nedostatky (včetně její přílohy Protokolu o kontrolním měření hluku).

Například:

a) Úrovně hlukových imisí ve výpočtových bodech byly stanoveny na základě koeficientů dle TP225 (06/2018) – což je pro příklad odpočívky, kde se automobily pohybují sníženou rychlostí NERELEVATNÍ. Na odpočívkách nebude dominantním hlukem hluk vznikající valením pneumatik po vozovce, ale hluk z pohonných jednotek, při zařazení nižších rychlostních stupňů (případně couvání) zejména nákladních automobilů. Současně nejsou nijak zohledněny chladící systémy stojících vozidel.

b) Mapy hlukových pásem jsou nerelevantní. Z map hlukových pásem to vypadá, jako kdyby výpočet těchto pásem buď proběhl nad výrazně zjednodušeným modelem terénu, nebo nad žádným modelem terénu (tedy bez vlivu reliéfu terénu, což by výpočet výrazně zrychlilo).

c) Údaje o meteorologické situaci v době měření postrádají informaci o směru větru (což je při měření hluku jeden ze základních údajů).

d) Hluková studie je nereprodukovatelná, špatně zvolený výpočtový model atd.

V případě použití nesprávných vstupních dat, nemůže následně dojít ke správnému výsledku. Z tohoto důvodu je pravděpodobné, že i navržená protihluková opatření nejsou připravena vhodně. Proto podatel požaduje kompletní přepracování hlukové studie a její řádné vyhodnocení.

2.

Nedostatečné vyhodnocení vlivu Záměru s dálnicí D8, VRT a Terminálem Roudnice VRT

Oznámení vůbec nevyhodnocuje kumulativní a synergické vlivy samotné dálnice D8 a souběžné VRT Praha – Drážďany, stejně jako terminálu VRT Roudnice nad Labem, který bude mít vliv na dopravní toky v regionu (projektováno na 3000 parkovacích míst).

Kapitola B.I.4. je v tomto ohledu značně nedostatečná. Kumulativní a synergické vlivy záměru s těmito záměry, záměry uvedenými výše v této kapitole a případně dalšími záměry je třeba podrobně posoudit v dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí

Je třeba provést řádné vyhodnocení zejména (a nejenom) s ohledem na hluk, vyjmutí půdy zemědělského půdního fondu, snížení množství pozemků určených k plnění funkcí lesa, průchodnosti krajiny atd. a učinit návrh efektivních kompenzačních opatření.

3.

Možná záměna dokumentace Záměru s jinou projektovou dokumentací

V B.III.2. Odpadní vody je straně 28 v odstavci Výstavba je uvedeno:

„Současně bude zacházení s těmito látkami spojeno se zvýšeným nebezpečím pro povrchové vody a podzemní vody, protože se stavba nachází v bezprostřední blízkosti vodního toku, v ochranném pásmu přírodního léčivého zdroje a v blízkosti vpustí veřejné kanalizace.“

Podatel uvádí, že si není vědom skutečnosti, že se Záměr nacházel v bezprostřední blízkosti vodního toku ani ochranném pásmu přírodního léčivého zdroje a v blízkosti vpustí veřejné kanalizace.

Velmi pravděpodobně toto může pocházet z jiné projektové dokumentace – proto není vyloučeno, že i tomu tak může být i pro další uvedené skutečnosti v předložené dokumentaci.

Proto podatel požaduje detailní prověření možné záměny s jinou projektovou dokumentací k potvrzení toho, že v předkládané dokumentaci uváděná data skutečně náleží Záměru: D8 odpočívka Dušníky.

4.

Chybí detailní zhodnocení vlivu záměru na podzemní a povrchové vody

Problematika srážkových vod a jejich vliv na znečištění okolí prostřednictvím splachu posypových přípravků zimní údržby, olejů aj. znečišťujících látek je v Oznámení EIA hodnocena nedostatečně. Srážkové vody splachují znečišťující látky prostřednictvím kanalizačního systému dálnice do retenčních resp. sedimentačních nádrží, které ji dále odvádí do blízkých vodotečí a tedy i do přirozeného systému povrchových vod. Vsakováním se tato voda dostává pochopitelně též do spodních vod a do půdy. V reálu si lze těžko představit, jak proběhne separace ve vodě rozpustných sloučenin od vodního rozpouštědla. Znečišťující látky pochopitelně zůstanou součástí roztoku a budou nadále působit na životní prostředí v širším okolí. Nebudou zachyceny v dálničním příkopu, jak uvádí hodnocení. Z předložené dokumentace není zřejmé, jakým způsobem budou ze zachycené dešťové vody odstraňovány v retenčních nádržích zachycené roztoky chloridů (aj. látky). Toto je nutné objasnit.

Podatel požaduje, aby součástí dokumentace EIA bylo podrobnější posouzení vlivů splachů odpadních vod a vod ze zpevněných ploch odpočívky a zpracování podrobné hydrogeologické studie.

5.

Nedostatečná kapacita vodovodního a kanalizačního řadu

Kapacita vodovodního a kanalizačního řadu v současné době neumožňuje napojení dalších objektů. Vodovodní řad bude zřejmě možné rozšířit po projednání zkapacitnění určené části. Zkapacitnění veřejné kanalizace závisí na rozšíření čistírny odpadních vod ve Vědomicích, kde jsou odpadní vody z okolích obcí likvidovány.

Obdobný situace je i pro terminál VRT Roudnice nad Labem, kde rovněž kapacita vodovodního a kanalizačního řadu v současné době neumožňuje napojení dalších objektů.

6.

Neřešená staveništní doprava

Oznámení nedostatečně řeší resp. neřeší staveništní dopravu. Přitom vlivy na životní prostředí a zdraví dotčených obyvatel budou prováděním stavby zcela zásadní. Podatel požaduje, aby do dokumentace EIA byly podrobně popsány a posouzeny vlivy staveništní dopravy a navržena opatření k minimalizaci těchto vlivů.

Podatel požaduje, aby došlo k popisu i posouzení doprovodných staveb – betonárky, asfaltovny, a to včetně jejich kumulativních a synergických vlivů se stavbou záměru. Je nepřijatelné tuto věc nijak neposoudit.

Současně je zcela nedostatečně zpracován popis a posouzení vibrací emitovaných záměrem, zejména ve fázi realizace záměru. Chybí k tomu jakákoliv podkladová studie. Přitom, vibrace budou jednou ze zásadních škodlivin a rizik záměru, zejména z důvodu staveništní dopravy.

7. Invariantnost záměru

Podle Výkladu Evropské komise k Evropské směrnici EIA, platí, že pokud je projekt potřebný a jeho nerealizace není obecně přijatelná (jako je tomu v tomto případě Dokumentace Záměru), je zcela nedostatečné jako variantní řešení předložit nulovou variantu.

III. Závěr

Na základě výše uvedeného požaduje podatel, aby Krajský úřad Ústeckého kraje v závěru zjišťovacího řízení uvedl, že záměr může mít významné vlivy na životní prostředí a tedy podléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí podle tohoto zákona a že je třeba do dokumentace EIA navrhnout dodatečná opatření k minimalizaci vlivů nad rámec opatření navrhovaná oznamovatelem.